google.com, pub-0000000000000000, DIRECT, f08c47fec0942fa0

lördag 13 maj 2017

Ett Färgsprakande Stickäventyr # 7

Den sista delen är äntligen här. 

Här är nu sjätte delen av mitt favoritmönster vad det gäller Yllesockor. Ett basmönster som jag hittat i någon av min farmors handarbetstidningar, med modifikation för att passa mitt handlag och det garn jag använder merst, dvs Novita Nalle. 

Storlekar: 2 (4) 6 (8) 10 (12) Dam (Herr)



Här kan du byta färg igen om du vill. För nu ska du börja med hoptagningen för tån. Varv 2 gäller de större storlekarna.

Varv 1.
Sticka 1, 1 rm, 1 öpth, rm stickan ut.
Sticka 2, Rm tills det återstår 3, 2 r tills, 1 rm.
Sticka 3, 1 rm, 1 öpth, rm stickan ut.
Sticka 4, Rm tills det återstår 3, 2 r tills, 1 rm.

Varv 2. Alla maskor räta.

När du har 10 maskor på varje sticka, stickar du enbart varv 1.

Fortsätt på detta vis tills du har 4 maskor på var sticka. Flytta då över från sticka 2 till sticka 1 och från sticka 4 till sticka 3, så att du har 8 maskor på var sticka.

Nu ska i maska av med något som heter Kitchener stitch aka Grafting. Då ska du klippa av garnet men lämna en bit på ca 20 cm. Och så behöver du en nål.

Och bäst instruktioner får du på youtube. 




Nu borde du ha ett par sockor, om du stickat alla delar. 


Så här ser min socka ut. 

Har du stickat, Visa gärna bild på Instagram och tagga med #dseklKAL så ser andra som stickar dessa sockor, även dina bilder.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar